Újdonságok a Csiperke Erdei Iskolában

A megújult Csiperke Erdei Iskolában és Táborban jártunk...

... A pályázati lehetõségeknek köszönhetõen 2009-ben egy újabb nagyszabású beruházás vette kezdetét, mely az eddigiektõl eltérõen az infrastrukturális fejlesztésen túl az oktatást segítõ eszközök és kiadványok bõvítését is lehetõvé tette. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.

... Az E-misszió Természet- és Környezetvédelmi Egyesület Márokpapin mûködõ Csiperke Erdei Iskolájában és Táborában hosszú évek óta folyik - a fõként iskoláskorú gyerekek - természetismereti és környezetvédelmi oktatása.
Eleinte nomád- és kutató táborokban folyt a gyerekek környezettudatos szemléletformálása, majd a növekvõ érdeklõdés hatására 1996-ban az - akkor 10 éves - egyesület jelentõségteljes döntést hozott: megvásárolta az idilli természeti környezetben fekvõ kis falusi parasztházát, mely az elmúlt közel 15 év alatt az egyesület környezeti nevelési programjának kiemelt bázishelyévé vált. Az eleinte csak nyári táboroztatásra használt hajdani háromosztatú parasztház fejlesztése három szakaszra bontható. 2000-ben a nomád körülményeken javítva egy vizes blokk, valamint egy gyerekszoba került kialakításra, mely lehetõvé tette az elsõ erdei iskolás csoportok fogadását. A kezdeti lépés folytatásaként 2007-ben az infrastruktúrán tovább javítottak, így újabb fürdõszobai egységekkel és egy nagyobb alapterületû szobával lettek gazdagabbak. A javuló infrastruktúrának köszönhetõen folyamatosan nõtt a turnusok száma, így már április elejétõl október végéig rendszeresnek mondható a kihasználtság. Mivel a tavaszi és az õszi évszakokban az idõjárás elég szeszélyes, ezért a minõsített erdei iskola program megvalósításához szükségessé vált egy zárt oktatóterem kialakítása.

A pályázati lehetõségeknek köszönhetõen 2009-ben egy újabb nagyszabású beruházás vette kezdetét, mely az eddigiektõl eltérõen az infrastrukturális fejlesztésen túl az oktatást segítõ eszközök és kiadványok bõvítését is lehetõvé tette. A KEOP-3.3.0-2008-0024 pályázatnak köszönhetõen beszerzésre került 35 kerékpár, melyeket a 2009-es év tavaszán érkezõ csoportok avattak fel. E környezetbarát közlekedési eszközök segítségével a csoportok nem csak az egészséges életmódot, a környezettudatos közlekedési formát tapasztalhatják meg, hanem alkalmuk nyílik a Szatmár-Beregi Tájvédelmi Körzet széleskörû megismerésére. Az újonnan vásárolt eszközök között szerepel számos tanulói mikroszkóp, távcsõ és szakkönyv, valamint egy csillagászati távcsõ, mellyel a szabad szemmel nem látható bolygók, holdak és csillaghalmazok is jól megfigyelhetõek. Az újítás alkalmával lecserélõdnek az ágyak és újabb bútorok kerülnek a szobákba, valamint a most épülõ oktatóterembe, ezzel is komfortosabbá és családiasabbá téve az egyes helyiségeket. A már meglévõ épületegyüttes összesen 360 m2-re bõvül. A folyamatos megújulást és bõvülést nem csak az E-misszió Egyesület környezeti nevelõi követték nyomon, hanem több visszajáró pedagógus is érzékelhette eme pozitív változást. Ezen pedagógusok közé tartozik Sira Krisztina, aki az orosi Benczúr Gyula Általános Iskola Herman Ottó Tagiskolájának földrajz-testnevelés szakos tanára. Iskolájuk hosszú évek óta szoros kapcsolatban áll az E-misszió Egyesülettel, akik segítséget nyújtanak az intézmény környezetvédelmi programjainak megvalósításában. A közös rendezvények mellett az orosi általános iskolás diákok évrõl-évre Márokpapin töltik 5 napos erdei iskolájukat. Pedagógusukat arról kérdeztük, hogyan látja az Erdei Iskola életében bekövetkezõ változásokat, valamint hogyan hatnak ezek a változások az ide érkezõ csoportokra.

Kerékpárok

Mióta veszik igénybe az E-misszió Egyesület Erdei Iskola szolgáltatását?
- Az egyesülettel való kapcsolatunk hosszú múltra nyúlik vissza. Az erdei iskolai programokat megelõzõen már korábban megismerkedtünk az egyesület egyéb tevékenységeivel is, így iskolánk rendszeresen részt vett vetélkedõiken, elõadásaikon. Elõször 2003-ban vittünk csoportot Márokpapira, ezt követõen rendszeres látogatói lettünk a Csiperke Erdei Iskolának.

Melyek azok a dolgok, amelyek miatt hosszú évek óta rendszeres látogatói lettek a Márokpapin folyó környezeti nevelési programnak?
- Nagyon megnyerte tetszésünket az erdei iskola környezete, továbbá az, hogy az épületek kívül-belül egyaránt természetközeliek. Az itt eltöltött öt nap alatt tanulóink megtapasztalhatják a környezettudatos életvitelt, megismerkedhetnek a környezetbarát, energia- és víztakarékos berendezésekkel, valamint közel kerülnek a természethez. Az évek során bebizonyosodott, hogy az itt megszerzett tudást és tapasztalatot mind a kísérõ pedagógusok, mind pedig a gyerekek hasznosítani tudják az iskolai oktatás során. Márokpapiról hazatérve folyamatos pozitív visszajelzést kapunk a szülõktõl is.A kis település elõnye, hogy az erdei iskola - és ezáltal a program résztvevõi - szerves részévé válnak a falu egészének. Kiemelném, hogy az erdei iskola háziállatainak gondozásával a gyerekek bepillantást nyernek a falusi élet mindennapjaiba, és egy kis szeletet kapnak abból a korból, amelyben még nagyszüleik éltek. A mai modern, elkényelmesedett világban kevesebb idõ jut a szabadban történõ mozgásra. Nagy pozitívum számunkra, hogy ez alatt az öt nap alatt - mivel sem televízió, sem számítógép nincs - a gyerekek a szakmai programok mellett aktív mozgással tölthetik szabadidejüket.

Külsõ szemlélõként hogyan látja az elmúlt évek változásait?
- Évrõl-évre végigkísértük az épületek bõvítését, felújítását, valamint az oktatást segítõ eszközök fejlesztését. Örömmel emlékszem vissza a kezdetekre, az eleinte félnomád körülmények között zajló környezeti nevelési programokra, amit a gyerekek és mi, pedagógusok is nagyon élveztünk. Az idõ elõrehaladtával hol újabb épületek, hol újabb oktatási eszközök, hol pedig érdekes programok vártak minket visszatérésünkkor. Annak ellenére, hogy több éve járunk az egyesület Erdei Iskolájába, még mindig vannak számomra új programok és még mindig gazdagodom újabbnál-újabb élményekkel.

A jelenleg zajló fejlesztések Ön szerint milyen változásokat hoznak az Erdei Iskola életébe?
- Mind az infrastrukturális, mind pedig az eszközfejlesztés pozitívumként könyvelhetõ el. Úgy gondolom, az oktatást segítõ eszközök bõvítésével lehetõség nyílt az egyre változatosabb programok kialakítására. A kerékpáros kirándulás lehetõvé teszi Márokpapi és környékének szélesebb körû megismerését, a tanulói mikroszkópok segítségével pedig egyéni és kiscsoportos foglalkozásokon is részt vehetnek a gyerekek. Az oktatást és a szakmai feladatok megoldását a diákok számára is hozzáférhetõ szakkönyvek teszik könnyebbé. Szintén pozitívum, hogy a most épülõ oktatóterem rossz idõ esetén is lehetõséget biztosít az oktatásra. A projektorral és egyéb eszközökkel való felszerelése pedig hozzájárul az erdei iskola szezon kiszélesítéséhez, mivel a hosszú õszi és téli estéken, amikor a szabadtéri programok már korlátozottabbak, a közel 60 m2-es közösségi teremben lehetõség nyílik a tartalmas szakmai programok megvalósítására. Nagyon tetszik, hogy a környezettudatos életmódról nem csak beszélnek az itt dolgozó pedagógusok, hanem az egyes környezetbarát technológiákat be is mutatják a tanulóknak, továbbá a gyerekek alkalmazzák és megélhetik ezek minden napos használatát. Példaként említeném az épületekre felszerelt napkollektorokat, napelemeket, csapadékvízgyûjtõt és a komposztálást.

Milyen új dolgokat vettek igénybe az idei évben?
- Annak ellenére, hogy évrõl-évre visszajárok, mindig találkozok új programokkal és új oldaláról ismerem meg a Szatmár-Beregi Tájvédelmi Körzetet. A heti program idén is nagyon változatos volt, a szép idõ alkalmat adott arra, hogy a lehetõ legtöbb idõt töltsük a természetben. Örömmel töltött el, hogy az idei évben már lehetõségünk volt a kerékpáros kirándulásra, mely során eljutottunk a Szatmár-Beregi Natúrpark egyik romvulkánjához, megismerkedtünk a Bereg gasztronómiájával, megízlelhettük a hagyományos módszerekkel aszalt gyümölcsöket, megtekintettük a tákosi fakazettás templomot, valamint betekintést nyertünk a beregi keresztszemes hímzések világába.

Hogy tetszett ez az új program a gyerekeknek?
- Mind a gyerekek, mind pedig mi, pedagógusok nagyon élveztük a biciklizést. Pedagógusként külön örülök annak, hogy a Tájvédelmi Körzet kis forgalmú útjai lehetõvé tették a még biztonságosabb közlekedést számunkra. A kirándulás alkalmával a gyerekeknek igazi közösségi élményben volt részük. Megtapasztalhatták, hogy a biciklizés a szabadidõ eltöltésének egyik igen nagyszerû módja.

Megköszönve az élménygazdag beszélgetést, én is arra tudok biztatni mindenkit, aki teheti, látogasson el a Márokpapin lévõ Csiperke Erdei Iskolába és Táborba, ahol eseményekben gazdag, kirándulásokkal teli és egyéb szakmai programokkal gazdagított hét várja a kicsiket és a nagyokat egyaránt. Az E-misszió Egyesület környezeti nevelõi az idei évben is sok szeretettel várják régi és új erdei iskolás csoportjaikat, valamint táborozóikat.

K.Sz. tollából

Projekt azonosító: KEOP-3.3.0-2008-0024
A Csiperke Erdei Iskola infrastrukturális és eszközfejlesztése
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Fejlesztési Igazgatóság A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.
Infovonal: 06 40 638 638
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
href="http://www.nfu.hu/">www.nfu.huEzt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

Elérhetõség

Csiperke Erdei Iskola és Tábor

4932 Márokpapi,
Kossuth u. 111.
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Tel.: 06/20/431-8086
Adószám: 19214555-2-15

Számlaszám: 68800109-11077444